השמאל קרס לתוך עצמו

עזבי הכל, אמרה לי חברה שמאלנית, יש לך מושג מה אנחנו עושים לפלסטינים?
יש לי, אמרתי. גם אני הייתי קוראת פעם את גדעון לוי
נו? שאלה בטון שמסיים שיחות. כאילו פה נסתיים הטיעון, ואם לא חזרתי להיות שמאלנית טובה- זה אומר דבר אחד, שאני אדם רע.
אני יודעת מה אנחנו עושים לפלסטינים, עניתי. וזה לא משמח אותי. אבל אני יודעת בעיקר מה אנחנו לא עושים לפלסטינים, בהתחשב שמדובר באוייב דתי, לא ראציונלי, שאוהב את המוות שלו יותר ממה שאנחנו אוהבים את החיים.

מה אנחנו לא עשים, זה נלחמים באוייב הזה בכל עוצמתנו. ויש לנו.

אנחנו לא מברחים ומסלקים אותו מהאיזור. כפי שיכולנו לעשות.
אנחנו לא מבצעים רצח עם חסר הבחנה, כפי שיכולנו.
אנחנו לא קיימים אפרטהייד, כפי שמאשימים אותנו.

אנחנו כן מנסים לקיים דו קיום בתנאים גרועים מאד, תוך התנגשות ציוויליזציה עם חבורה של ברברים רצחניים. לא כולם כך. אבל מספר מספיק מהם

אנחנו גם לא מגדירים את עצמנו כשבט של "אנחנו" ו"הם"
אבל "הם" – מגדירים אותנו כיישות מתועבת. מה שהופך אותנו ל"הם" שלהם, בין אם נרצה, או לא.

ואנחנו גם לא נרצה להיות חלק מ"הם" – כי אנחנו אוהבים את החיים שלנו יותר מאת המוות שלהם. ושתי התפיסות לא הולכות יחדיו

לכן, אמרתי לה. תבחרי עכשיו את היכן את רוצה להיות

את רוצה להיות בצד "שלנו", הצד הצודק יחסית, הצד שמצדד בחיים, יחסית. הצד היחיד שמאפשר לנו חיים, או שאת מעדיפה לצדד, ולחזק, את הצד הרצחני והברברי- בשם צדק אוניברסלי ומוחלט כערך עליון וקדוש של שיויון עיוור בין בני אדם?

כדי להיות בשמאל היום, צריך להיות אדם בעל אינטלקט גדול.

אינטלקט חזק מספיק, בשביל להצליח לאחוז ברעיון אוטופי, שכל רגע במציאות מפריך אותו, ועדין להצליח לשמר אותו

צריך עוצמות אינטלקטואליות גדולות יותר, על מנת להצליח להעלים עין, מכל הדברים הזועקים לתשומת הלב.
אדם פשוט לא היה מסוגל לכך.

והעלמת העין היא בסדר גודל עצום.

למעשה, צריך להעלים עין מכל מה שהאיסלם עושה, מכל מה שהאיסלם אומר. מכל מה שהאיסלם מייצג

חייבים להעלים עין, אחרת תאבד האמונה , שכל בני האדם שווים. ושכל אדם, אם רק יזכה בנוחות בורגנית, יהפוך מייד להיות אדם כמוך.

ואז צריך להעלים עין – מכך – שעצם הרעיון הזה – הוא סתירה לרעיון, שלבני אדם יש תרבויות שונות, ושלא כל תרבות היא שאיפה לבורגנות.
שאותה את שונאת. כי היא לא שיויונית…

כך, צריך להעלים עין, קודם מהמציאות למען האידאל, ואחר כך מהאידאל עצמו.
שזה דורש להעלים עין גם מההגיון. ומההגינות, מהיושרה, ובסופו של דבר – להשתיק את השכל.

ואת זה, רק אינטלקטואל יכול לעשות

השאלה היא – שאלתי אותה – האם כל זה שווה את המחיר?

או שאולי משתלם יותר לשמוט את האידאל הנשגב, הקדוש, הדתי במהותו, לטובת חיים סבירים, לא טהורים באופן מוחלט- ולכן – מוסריים.

מוסריים במוסר חילוני, של בני תמותה, משמע לא מוחלטים אלא קונרקטיים. משמע. חיים.

האם אחזקת האידיאל, בידיעה ברורה שהוא מעודד את הברבריות, משתלמת כתמורה לתחושה, שאת משתייכת למעטים בעלי העליונות המוסרית?

מוסר הוא תלוי תרבות. את יודעת זאת. למעשה, זו הסיבה שאת כל כך סלחנית כלפי התרבות של הברברים.

אבל דווקא משום כך היה עליך להבין גם, שאת מוסרית רק לשיטתך. שהיא אינה אפילו שיטה, משום שהמילה "שיטה" דורשת את המושג "עיקביות". וכבר הראיתי לך, שלא יכולה להיות עקביות, בשיטתך.

כך העליונות המוסרית לכאורה, היא רק עליונות בתוך המילייה שלך.
ששם כולם מוסרים כמוך
כלומר, שם אין לך עליונות. ומחוץ לה – את לא נחשבת למוסרית

אז מה נותר, למעשה?

ויתרת על קבלת המציאות למען אידאל מוסרי, שאינו מוסרי, שהוא אידאל שאינו הגיוני, ולכן גם על ההגיון ויתרת למען עליונות, שאין בה כל עליונות. וממילא, כל בני האדם שווים כך שאין מקום לעליונות מלכתחילה.

כן, אמרתי לה. אני יודעת מה אנחנו מעוללים לפלסטינים.
אני יודעת גם מה הפלסטינים היו מעוללים לנו, לו רק יכלו
תהני, אמרתי לה, מהחיים הסבירים שמתאפשרים לנו בעולם הזה
ואל תשאפי לארגן לנו גן עדן איסלמי, שאינו אלא גיהנום מוחלט,בעולם אלטרנטיבי כלשהו
שלעולם לא יתקיים
כי אפילו אלוהים לא יכול ליצור עולם, שאין בו הגיון

היא ענתה לי : אני אוהבת אותך ומצטערת בשבילך שזה מה שיצא ממך. אנחנו לא נדבר בחיים יותר על פוליטיקה, כדי שנוכל להשאר חברות.

ואני לא דיברתי יותר על פוליטיקה, אני אוהבת אותה, ולכן הצטערתי בשבילה על הבחירה להיות לא מוסרית, למען המוסר.

<span dir=rtl>7תגובות ל‘השמאל קרס לתוך עצמו’</span>

Add yours

  1. גבח יקרה

    כמה דברים;
    1 אנסה להיות תמציתי למרות השפע המילולי בפוסט

    2 נניח כי העמדה של הצורך בהישרדות מקנה לי זכות( מוזר להשתמש במילה בזו כאן) להעמיד את צרכי מעל הכל גם במחיר פגיעה בצורכי הזולת

    עמדה זו מחייבת אותי שבעתיים להקפיד על אי ניצול היתרון הזה לשווא "למען לא יהיה יומי הרגל" אבל אני לא שומע מאף ימיני התייתחסות שכזו, יתרה מזאת העמדה מלאה בשנאה שבאה לידי ביטוי בביריונות לשמה כאילו זו טובת ההישרדות דורשת , ואף ימיני שפוי לא יוצא כנגד זה גם לא את
    2העמדה שלך של צורך בהישרדות לאומית מבוססת (כך אני חושב) על המוטיב הלאומי שנשען על המוטיב התורני – הארץ המובטחת

    כיצד חילונית שכמוך(את רק לדוגמא) יכולה להישען על מוטיב דתי שבעצם את כופרת(וגם אני) באלוהות

    אשמח להבין איך את מגשרת על הפער הזה

    3 )לא נובע ישירות אבל קשור) איך את מסבירה לעצמך את העובדה שרוהמ המשקף את דעותיך הינו(לכאורה) פושע ונוכל
    האם זה מחיר מוסרי מקובל עליך?

    אהבתי

    1. "להעמיד את צרכי מעל הכל גם במחיר פגיעה בצורכי הזולת" כש"עמדה זו מחייבת אותי שבעתיים להקפיד על אי ניצול היתרון הזה לשווא "למען לא יהיה יומי הרגל" "- זו בדיוק תפיסת המוסר שלי, שאני משווקת כאן.
      זאת , לעומת חוסר הבחנה או אפילו העדפת האוייב גם כשהוא בנוסף פחות מוסרי. אין פה אפילו עניין של הישרדות. גם אם הייתי בת לאום אחר ודת אחרת ממדינה אחרת, הייתי כנראה מבקרת מאד גדולה של המאבק הפלסטיני. בראש ובראשונה כי אינו תואם את תפיסת הצדק והמוסר היודו-נוצרית שלי וכמו גם את זו של עידן הנאורות שאני תוצר שלו .

      לגבי ביבי, איני סבורה שהוא פושע. ובכל מקרה, אני לא מתעסקת בפוליטיקאים, אלא רק ברעיונות. רעיונות, ניתן לרדת לתחתיתם. בני אדם – לא.

      אהבתי

      1. לא מתעסקת בפוליטיקאים קובעי דרך – אחלה התחמקות

        …. זה המוסר שלי… לא ראיתי שום התייחסות בפוסטים הלא קיצרי יריעה של
        אז אולי הם חבויים כל כך שטוב יהיה שיוצגו בריש גלי

        מוסר עדיף על מוסר נחות של היריב בוודאי , אבל שוב איפוא ההחינה להבחנה של מוסר עדיף ולא מנצל

        אהבתי

  2. בס"ד

    עזבו את האיסלם. אין שום קשר בין דת האיסלם לבין הטרור שמתבצע בשמו נגד ה"תרבות המערבית" (מה שלא תהיה) כמו נגד ערבים שלא ממש מזדהים עם אותן מטרות טרור.
    זה לא האיסלם אשם כמו שלא הנצרות אשמה בחיסול האינקה.

    אהבתי

      1. בס"ד
        הוא אשר אמרתי, טרוריסטים והמדינות התומכות בהם משתמשים בדת כמנוף לקידום מטרותיהם.
        בדת האיסלם אין מעבר למה שיש בנצרות לדוגמא וזה כי זו הדת היחידה שהיא נכונה.
        כמו הנצרות גם מאמיני האיסלם כבשו ארצות.
        אבל האיסלם כדת חיים לציבור המאמינים לא צריכה להיות יעד לתקיפה או לשליליה.
        הרי אחת מיעדי ומטרות השימוש של הטרוריסטים בדת היא כדי לאחד את המאמינים. במיוחד אלה שכבר נמצאים ב"ארצות היעד" של הכיבוש

        אהבתי

כתיבת תגובה

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.

למעלה ↑